Condiţii de călătorie

Azerbaidjan

Ultima actualizare: 
03 martie 2017


Condiţii de intrare şi regim de şedere

Începând cu data de 10 ianuarie 2017, cetățenii români pot obține o viză electronică de intrare în Azerbaidjan prin intermediul portalului “ASAN VISA”, accesând site-ul https://evisa.gov.az.

În “ASAN VISA” se poate aplica pentru viză cu o singură intrare, cu o durată de 30 zile. Această viză poate fi individuală, de familie (include 2 la 10 persoane) și de grup (maxim 300 persoane).

Solicitantul trebuie să completeze o aplicație online, cu date și informații relevante (țara de origine/cetățenia, tipul documentului de călătorie, scopul vizitei, data de intrare și datele perosnale, inclusiv adresa de email) și să facă plata online (23 USD).

Singurul document care trebuie încărcat în aplicație este copia paginii cu informații relevante din pașaport. Procesul de validare a vizei electronice durează maxim 3 zile lucrătoare. După validare/invalidare, solicitantul va primi un email cu răspunsul la solicitare, iar în cazul validării va putea descărca viza electronică sub forma unui document PDF (anexat email-ului de răspuns), care va trebui să însoțească documentul de călătorie.

În prezent, portalul “ASAN VISA” este disponibil în limbile azeră, engleză și rusă.

Viza electronică nu substituie modalitățile anterioare de obținere a vizei pentru Azerbaidjan. Solicitanții se pot adresa în continuare Ambasadei Republicii Azerbaidjan la Bucureşti sau misiunilor și oficiilor consulare ale Azerbaidjanului în străinătate.

Datele de contact ale Ambasadei Republicii Azerbaidjan la Bucureşti sunt următoarele: str. Grigore Gafencu, nr. 10, sector 1, Bucureşti, telefon: 0040-212332484, fax: 0040-212332465, e-mail: azsefroman@azembassy.ro .

În conformitate cu Codul Migrației din Republica Azerbaidjan, toți străinii sau apatrizii care vizitează Azerbaidjan pentru o perioadă mai mare de 10 zile trebuie să se înregistreze la Serviciul de Stat pentru Migrație, în primele 9 zile ale șederii lor în Azerbaidjan. Înregistrarea se poate face online pe site-ul http://en.e.migration.gov.az/, prin email către qeydiyyat@migration.gov.az sau personal la sediul Serviciului de Stat pentru Migraţie sau la birourile sale regionale. Pentru înregistrarea locului de reşedinţă nu se percep taxe.

Responsabilitatea înregistrării revine persoanelor fizice şi juridice din Azerbaidjan care asigură condiţiile de cazare pentru vizitatorul străin sau apatrid. Dacă pe timpul perioadei de şedere situaţia impune schimbarea locului de reşedinţă, obligaţia informării Serviciului de Stat pentru Migraţie cu privire la noua locaţie revine cetăţeanului străin în cauză.

Nerespectarea obligaţiei de înregistrare, depăşirea termenului de şedere, încălcarea scopului declarat al călătoriei sau imposibilitatea dovedirii datei de intrare pe teritoriul naţional sunt considerate încălcări ale legislaţiei privind regimul străinilor şi se sancţionează cu amendă și/sau nepermiterea intrării pe teritoriul statului azer pentru o perioadă determinată.

Pentru informaţii suplimentare despre condiţiile de intrare şi regimul de şedere în Republica Azerbaidjan, recomandăm consultarea informaţiilor oficiale furnizate de autorităţile azere:

Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze misiunii diplomatice a României şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă. 


Obținerea unui permis de ședere temporar în Republica Azerbaidjan

Permisul de şedere temporară este eliberat cetățenilor străini sau apatrizi de către Serviciul de Stat pentru Migrație (http://migration.gov.az/?lang=en).

Cererea pentru eliberarea unui permis de rezidență temporară este soluționată în maxim 20 zile lucrătoare, dacă solicitantul este încadrabil în unul din următoarele cazuri:

  • Este căsătorit cu un cetățean azer;
  • A investit cel puțin 500 000 manați în economia națională azeră;
  • Posedă proprietăți imobiliare pe teritoriul Republicii Azerbaidjan în valoare de cel puțin 100 000 manați sau deține aceeași sumă în bănci din Azerbaidjan;
  • Este specialist înalt-calificat în sfera economică, industrie, apărare, știință, cultură, sport etc.;
  • Este membru de familie al unui cetățean străin sau apatrid care deține un permis de ședere temporară sau permanentă în Azerbaidjan;
  • Este șef sau adjunct al unei filiale sau reprezentanțe a unei persoane juridice străine în Azerbaidjan;
  • Este șef sau adjunct al unei persoane juridice stabilite în Azerbaidjan, fondator sau co-fondator al acesteia;
  • Este angajat în activități de antreprenoriat în Azerbaidjan;
  • A obținut un permis de muncă în Azerbaidjan;
  • Urmează cursurile la zi în instituții de învățământ din Azerbaidjan;
  • Desfășoară activități religioase în cadrul instituțiilor de culte înregistrate în Azerbaidjan;
  • În alte cazuri specificate de acorduri internaționale la care Republica Azerbaidjan este parte.

Pentru reînoirea permisului de ședere temporară în condițiile legii, străinii și apatrizii trebuie să aplice din nou, cu cel puțin 30 zile înaintea expirării perioadei de reședință temporară.

Perioada de valabilitate a permisul de ședere temporară nu poate depăși 1 an și poate fi prelungită de 4 ori.

Solicitanții pot aplica pentru permisul de ședere temporar și la unul dintre centrele “ASAN” din cadrul Agenției de Stat pentru Servicii Publice și Inovații Sociale de pe lângă Președintele Republicii Azerbaidjan (http://asan.az/en).


Ameninţări teroriste

Terorismul este un fenomen global, nelocalizat, prin urmare nici Azerbaidjan nu poate fi exclus din faţa acestei ameninţări.

Cetăţenilor români care călătoresc în Azerbaidjan li se recomandă să acceseze periodic pagina web a Ministerului român al Afacerilor Externe, secțiunea  “Alerte de călătorie” (http://www.mae.ro/travel-alerts).


Siguranţă şi criminalitate

Ministerul Afacerilor Externe avertizează toţi cetăţenii români să se abţină de la orice deplasare în apropierea frontierei Armeniei cu Azerbaidjan, în dreptul regiunii separatiste Nagorno-Karabah şi zona adiacentă acesteia, unde au loc ciocniri ale forţelor armate din cele două ţări.

Totodată, în Nagorno-Karabah şi în zona adiacentă, militarizată, există riscul prezenţei unor dispozitive explosive amorsate şi chiar pericolul unor schimburi sporadice de focuri între unităţile militare azere şi armene aflate de-o parte şi de alta a liniei de contact.

Autorităţile azere au informat că îşi rezervă dreptul de a declara persona non grata pe teritoriul Republicii Azerbaidjan orice cetăţean străin care se deplasează în regiunea Nagorno-Karabah, fără obţinerea unei aprobări prealabile din partea Guvernului Republicii Azerbaidjan. În cazul necesităţii stringente a efectuării de deplasări în regiunea Nagorno-Karabah de către cetăţeni români, aceştia sunt sfătuiţi să contacteze Ambasada Republicii Azerbaidjan la Bucureşti.

Menţionăm că autorităţile române nu pot asigura asistenţă consulară cetăţenilor români pe teritoriul regiunii Nagorno-Karabah.
Azerbaidjan este o ţară relativ sigură din punctul vedere al siguranţei turiştilor. Infracţiuni de tipul furtului din buzunare, înşelăciunilor sau furtului din maşini sunt relativ rare, dar pot apărea în zone aglomerate (gări, staţii, parcări, centre comerciale, benzinării sau zone de servicii pe autostrăzi).

Recomandări generale:

  • Păstraţi în locuri sigure documentele şi valorile personale, biletele de călătorie banii, cărţile de credit şi nu le expuneţi în mod vizibil asupra dumneavoastră sau în maşini;
  • Maşinile trebuie încuiate şi asigurate cu sisteme de alarmă;
  • În cazul călătoriei cu autobuzul sau trenul păstraţi atenţia asupra bagajelor pe întreaga durată a călătoriei;
  • În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, se recomandă contactarea celui mai apropiat birou al poliţiei;

În cazul pierderii paşaportului românesc, se recomandă sesizarea poliției locale, cât şi a misiunii diplomatice.

În cazul unor incidente grave (accidente, tâlhării etc.), care necesită intervenţia imediată a autorităţilor locale, trebuie apelate următoarele numere de urgenţă:

  • 112 – Apel de urgență
  • 102 – Poliţie
  • 103 – Salvare
  • 101 – Pompieri

Se recomandă, de asemenea, anunțarea Ambasadei României în Republica Azerbaidjan (http://baku.mae.ro), care poate acorda asistenţa consulară în condiţiile prevăzute de lege.


Sistemul medical

Vă recomandăm să vă încheiaţi o asigurare de călătorie, medicală şi de viaţă.

Atenţie: verificaţi cu societatea de asigurări din România dacă aceasta este recunoscută de unităţile medicale din Azerbaidjan şi condiţiile în care poate fi utilizată.

Există de asemenea posibilitatea încheierii unor asigurări medicale pe plan local.


Condiţii privind traficul auto

  • Circulaţia auto

Sistemul de circulaţie auto este similar celui european.

Conducerea sub influenţa alcoolului este strict interzisă.

În trafic sunt frecvent încălcate unele reguli de circulaţie, precum nesemnalizarea schimbării direcției de mers, neacordarea de prioritate, depăşirea vitezei legale sau trecerea pe culoarea roşie a semaforului.

Pentru pietoni este recomandat să manifeste atenţie sporită la traversarea străzilor, fiind frecvente cazurile de accidentare  a acestora din cauza conducătorilor auto care nu au acordat prioritate la trecerile marcate și semaforizate.

  • Starea drumurilor

Starea generală a drumurilor este bună.

  • Permisul de conducere

Permisul de conducere românesc este recunoscut.

  • Informaţii pentru cazurile de accident de circulaţie

Indiferent de gravitatea accidentului rutier, persoana implicată trebuie să acorde imediat primul ajutor victimei şi să anunţe cel mai apropiat post de poliţie. După întocmirea procesului verbal de constatare de către poliţie, se contactează firma de asigurare (medicală, CASCO şi asigurarea obligatorie pentru şoferi).

Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Azerbaidjan a informat cu privire la decizia prin care se interzice introducerea pe teritoriul Republicii Azerbaidjan a autoturismelor care nu îndeplinesc norma de poluare Euro IV.


Utilizarea cărţilor de credit

În Azerbaidjan se poate utiliza sistemul de plăţi efectuate prin card de credit. Se recomandă prudenţă în folosirea acestora şi verificarea regulată a contului bancar pentru a putea face sesizare în caz de nevoie.


Reglementări vamale

La intrarea în Azerbaidjan trebuie completată o declaraţie vamală, care va fi prezentată funcționarilor vamali la ieșirea din țară.

Cetăţenii străini au dreptul să scoată din Azerbaidjan, în baza unei declaraţii vamale, până la 10.000 USD sau echivalentul în altă valută.

Peste 10.000 USD și până la 50.000 USD sunt necesare documente care să ateste proveniența banilor. Sumele peste 50.000 USD necesită transfer bancar, pentru a fi scoase din țară.

Există restricții/limitări impuse persoanelor fizice pentru tranzitarea la graniță a bunurilor pentru uzul personal, fără plata taxelor vamale.

Pentru informaţii generale despre reglementările vamale din Republica Azerbaidjan poate fi accesat website-ul Comitetului Vamal de Stat (http://customs.gov.az/en/).


Restricţii privind fotografierea şi înregistrările audio-video

În Republica Azerbaidjan nu se permite fotografierea şi înregistrarea audio-video a persoanelor (chiar atunci când se află în spaţii publice) fără acordul acestora.

Fotografierea unor clădiri ale instituţiilor publice este interzisă. Recomandăm solicitarea anterioară a permisiunii pentru fotografiere.

 

Informaţiile prezentate în această secţiune au numai caracter informativ. Ele nu angajează răspunderea ministerului, pentru eventualele prejudicii suferite pe timpul călătoriei. Fiecare călător trebuie să fie conştient de faptul că riscurile de securitate sunt prezente oriunde în lume şi să îşi asigure în mod individual măsurile de protecţie necesare.

Centrul de presă

Ţări - zone geografice

Ţări - zone geografice