Conferinţe, declaraţii, briefinguri

Declaraţia ministrului afacerilor externe, Teodor Meleşcanu, cu prilejul semnării Procesului Verbal al celui de-al treilea Comitet Mixt de Organizare al Sezonului România-Franța

Vorbitor: 
Teodor Meleșcanu, ministrul afacerilor externe
Data: 
16.03.2018
Locaţia: 
Bucureşti, sediul MAE

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Am semnat astăzi, împreună cu domnul președinte Pierre Buhler documentul final al celei de a treia reuniuni a Comitetului Mixt de pregătire a Sezonului România-Franța. 

După o săptămână de lucru, dar și după luni de pregătire, acest document marchează un avans important în demersurile comune pe care România și Franța le fac pentru acest Sezon. Acest amplu program de diplomație publică, economică și culturală se va desfășura între 1 decembrie 2018 și 14 iulie 2019.

Documentul semnat astăzi reprezintă și un pas complementar măsurilor prevăzute în Foaia de Parcurs a Parteneriatului Strategic dintre cele două țări. În acest context, doresc să salut şi obiectivul de a actualiza Foaia de Parcurs a Parteneriatului Strategic dintre România și Franța, astfel încât viitorul document să reflecte dinamica foarte bună a relației bilaterale, precum și angajamentul ambelor părți de a consolida cooperarea în plan bilateral, la nivel politic, economic și sectorial, precum şi în plan european.

Încheierea cu succes a acestei săptămâni de lucru la nivelul Comitetului Mixt de Organizare a Sezonului este doar o etapă care stă însă sub semnul continuității. O continuitate istorică în relațiile România-Franța și o continuitate contemporană, practică și de priorități care pune în centrul atenției noastre obiective comune. Pregătirea Sezonului a fost lansată în 2016. În mai anul trecut am semnat la București convenția tehnică a acestuia, iar în decembrie, la Paris, cele două părți au finalizat cu succes evaluarea unei prime serii de proiecte.

În anul Centenarului nu este niciodată de prisos să reamintim importanța relației istorice dintre cele două țări și rolul pe care Franța l-a jucat în definirea și succesul statului român și al societății noastre.

În anul care precede preluarea de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene,  trebuie amintit că responsabilitatea unui asemenea mandat este în esență un exercițiu partenerial, iar reușita unei președinții este o măsură a succesului mutualizării intereselor și valorilor. România și Franța au o asemenea colaborare bilaterală partenerială bazată pe valori și interese comune europene.

România și Franța, ca țări și popoare, sunt astăzi în fața unei lumi și a unor vecinătăți care se află într-o schimbare accelerată. Provocările înregistrate inclusiv în domeniul comunicării publice subliniază, o dată în plus, necesitatea ca deciziile cu eventual impact asupra politicilor publice și strategice să beneficieze și de înțelegerea și de sprijinul societăților noastre. Diplomația publică - în sensul întâlnirilor directe a unor societăți - este poate instrumentul cel mai bine adaptat timpurilor noastre pentru a veni în întâmpinarea unor asemenea evoluții.

Anul viitor vom celebra și 30 de ani de la căderea regimurilor totalitare comuniste din Europa. De atunci, aceeași alegere europeană a făcut din România un partener pentru țările UE. Franța a fost și rămâne printre partenerii cei mai solizi în această alegere care aduce astăzi României un plus de securitate și de prosperitate. 

Europa este, înainte de toate, un spațiu al ideilor și valorilor. Este important să amintim cetățenilor români și francezi ce au în comun și ce pot să descopere grație acestui spațiu de libertăți împărtășite. Sezonul România-Franța ne oferă acest prilej, evocând îndeosebi aspecte ale latinității noastre comune, ale unei francofonii asumate și ale inovării care este astăzi cheia durabilității și rezilienței în societățile noastre.

Sezonul România-Franța este gândit să ne apropie, să ne facă să avem curajul unei perspective noi și să ne ambiționeze spre proiecte comune. În cultură și artă, educație și cercetare, industrii creative și turism, dar și în economie și tehnologie, cele două țări sunt complementare. Toate acestea sunt reflectate în proiectele propuse în cadrul Sezonului. Efortul cerut ambelor părți pentru o asemenea programare se justifică prin beneficiile aduse la nivelul imaginii de țară, al relației bilaterale, precum și a demersurilor multilaterale cu participare comună. 

Dincolo de ambiție și de viziune, un Sezon este un proiect care necesită însă organizare. Ministerul Afacerilor Externe și-a asumat recent acest rol nou de coordonare a demersului major pentru construcția Sezonului. Este încă o dată o dovadă a importanței strategice pe care o dăm acestui proiect, în România și în Franța, inclusiv la nivel politic și diplomatic.

Pentru aceasta, echipe și instituții de ambele părți lucrează, de ceva vreme, la un program care să anime o reimaginare la nivel de societăți a acestui parteneriat purtat de voința politică. 

Fără îndoială, Sezonul o să fie un eveniment de mare anvergură și de mare ținută pe care cele două țări, prin operatorii Sezonului, instituții publice, private, independente, comunități teritoriale, dar și companii, îl vor propune timp de 8 luni publicului român și publicului francez. 

Succesul său se va măsura în efectele durabile, de la elemente ușor de evaluat cantitativ, cum ar fi, de exemplu, numărul de turiști, sau proiectele comune culturale sau de investiții, ori la aspectele imponderabile de noi creații artistice și întâlniri de idei. 

Sezonul trebuie să ne scoată din confortul drumului bătut al siguranței. Pentru aceasta, el trebuie să provoace și să ne mire mai mult decât să ne împlinească așteptări sau să ne întărească convingeri. Așa că singura convingere pe care mi-o doresc împlinită este ca peste nouă luni, la deschiderea Sezonului România-Franța la Paris să inaugurăm nu doar un Sezon, ci și o nouă perioadă de intimitate de idei și valori între cele două țări pe care le reprezentăm. 

Vă mulțumesc și am plăcerea de a-l invita pe domnul Pierre Buhler să ia cuvântul. 

 

 

Alte articole pe aceeaşi temă