Conferinţe, declaraţii, briefinguri

Declaraţii de presă ale purtătorului de cuvânt MAE – modalităţi de a vota în străinătate la alegerile parlamentare 2016

Data: 
06.09.2016
Locaţia: 
Aeroportul Henri Coandă


Vă mulţumim că aţi dat curs invitaţiei noastre de a veni astăzi la Aeroportul Henri Coandă. După cum ştiţi, Ministerul Afacerilor Externe desfăşoară o campanie amplă cu privire la diseminarea informaţiilor referitoare la modalităţile de vot în străinătate, în rândul cetăţenilor români din străinătate, în cadrul alegerilor de la sfârşitul anului, alegerile parlamentare.

Ne aflăm astăzi, aici, la Aeroportul Otopeni, unde se desfăşoară o componentă a campaniei noastre de informare, respectiv diseminarea, distribuirea de pliante şi cereri de înscriere în Registrul Electoral. Această distribuţie o fac stagiarii din programul InternshipGOV şi câţiva colegi din cadrul Ministerului de Externe. Este foarte important de precizat faptul că ne aflăm în ultima perioadă de înscriere în Registrul Electoral. Au mai rămas mai puţin de 10 zile până la finalizarea perioadei în care se pot înscrie cetăţenii români în Registrul Electoral. De aceea, îi îndemnăm pe toţi acei români care locuiesc şi şi-au stabilit reşedinţa în străinătate să se înscrie în Registrul Electoral, completând respectiva cerere.

Sunt câţiva paşi foarte simpli pe care aceştia trebuie să îi facă. În primul rând, trebuie să completeze cererea de înscriere în Registrul Electoral. Cererea se poate descărca de pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe sau se poate obţine de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, la ghişeele consulatelor noastre. Cererea trebuie completată, bifată una din cele două opţiuni - cu votul prin corespondenţă sau dacă doresc să fie deschisă o secţie de votare în apropierea domiciliului lor din străinătate. Se datează, se semnează respectiva cerere, iar pe urmă trecem la pasul doi, respectiv anexarea unor copii ale documentelor care atestă domiciliul în străinătate. În cazul cetăţenilor români care şi-au stabilit domiciliul în străinătate, aceştia trebuie să anexeze doar o copie a paşaportului cu domiciliul în străinătate, iar în cazul celor care au în continuare domiciliul pe teritoriul României, este suficient să anexeze o copie a cărţii de identitate sau a paşaportului, plus o copie a documentului emis de statul de reşedinţă, care atestă şederea lor pe teritoriul respectivului stat.

Aceste cereri trebuie trimise către cel mai apropiat consulat sau cea mai apropiată ambasadă a României - acesta este pasul trei. Trimiterea se poate face atât prin poştă, se poate depune personal şi, mai nou, se poate trimite şi prin intermediul e-mail-ului. Fiecare ambasadă sau consulat pune la dispoziţia cetăţenilor români adresele de e-mail la care se pot trimite aceste cereri.

De asemenea, aş vrea să vă informez cu privire la faptul că Ministerul Afacerilor Externe colaborează intens cu Poliţia Română de Frontieră, pentru a distribui şi a disemina această informaţie cu privire la înregistrarea în Registrul Electoral. În această ultimă componentă a campaniei noastre, vă pot spune că se distribuie 100.000 de exemplare de pliante şi 100.000 de cereri de înscriere în Registrul Electoral. Acestea le diseminăm atât aici, la Aeroportul Otopeni Henri Coandă, cât şi la punctele de control şi trecere a frontierei române, cu ajutorul Poliţiei de Frontieră, căreia îi adresăm mulţumiri pentru sprijinul pe care ni-l acordă. De asemenea, pliante şi cereri au fost distribuite şi de către ambasadele şi consulatele României în străinătate.

Doresc să fac un apel la toată mass-media să disemineze, în aceste zile, aceste informaţii cu privire la înregistrarea în Registrul Electoral a cetăţenilor români care locuiesc în străinătate, pentru a putea beneficia de această modalitate mai uşoară şi mai simplă de a vota, respectiv votul prin corespondenţă. Aş dori să mulţumesc acelor posturi de televiziune care au difuzat spotul Ministerului Afacerilor Externe cu privire la votul prin corespondenţă, şi care a fost declarat de utilitate publică de Consiliul Naţional al Audiovizualului, şi rugăm să continue să-l difuzeze până la 14 septembrie, ora 24:00, când se va încheia procesul de înscriere în Registrul Electoral.